Dopad Trumpových cel na cenovou politiku Walmartu
Walmart, přední maloobchodník v USA, oficiálně oznámil, že zavedení cel prezidentem Donaldem Trumpem povede k růstu cen v jeho obchodech.
Navzdory Trumpově výzvě, aby obchodní řetězec „nesl náklady cel“ a nezdražoval, management Walmartu uvedl, že kvůli nízkým maržím v maloobchodu není možné všechny tyto náklady absorbovat.
Doug McMillon, výkonný ředitel, v rozhovoru s investory poznamenal: „Snažíme se držet ceny nízko, ale rozsah cel je příliš velký na to, abychom absorbovali všechny zvýšené náklady.“
V důsledku toho se zákazníci setkají s vyššími cenami u různorodého sortimentu, včetně potravin, elektroniky, hraček a domácích potřeb.
John David Rainey, finanční ředitel, upřesnil, že změny v cenách budou patrné již na konci května, přičemž další navýšení cen se očekává v červnu.
Ekonomická situace a reakce Walmartu
Donald Trump je přesvědčen, že náklady spojené s cly by měly nést společnosti a zahraniční výrobci, ne americký spotřebitel.
Na sociálních sítích varoval Walmart a uvedl: „Mezi vámi a Čínou byste měli absorbovat celní náklady a nepromítat je na zákazníky. Sleduji to bedlivě, stejně jako vaši zákazníci!“
Po konzultaci s Dougem McMillonem potvrdil ministr financí Scott Bessent, že Walmart část nákladů přenese na zákazníky, i když část absorbují.
Bessent zdůraznil, že „strategická nejistota“ je součástí vyjednávací taktiky Bílého domu v obchodních jednáních. Připomněl, že nižší ceny pohonných hmot mohou mírně kompenzovat vyšší ceny v obchodech, avšak připustil, že po dlouhé době vysoké inflace jsou spotřebitelé stále opatrní.
Ačkoli USA a Čína dočasně snížily celní sazby na čínské výrobky z 145 % na 30 % po dobu 90 dní, celní úrovně stále zvyšují potřebu maloobchodníků zvyšovat ceny.
Walmart a jeho finanční úspěchy
Ačkoli Walmart v prvním čtvrtletí roku 2025 nedosáhl očekávaných tržeb kvůli celním nákladům, překonal ziskové projekce a potvrdil roční cíl růstu tržeb o 3–4 % a upravený zisk na akcii.
Firma také poprvé zaznamenala ziskovost v e-commerce segmentu jak v USA, tak na globální úrovni, hlavně díky online reklamám a růstu třetích stran na tržnici.
Ačkoliv akcie po zveřejnění výsledků nejprve klesly, do konce týdne posílily o 2%.
TIP na článek: Jak investovat do ETF na index S&P500 přes brokera XTB
Top brokeři


