Tento týden otevřela Tesla svůj premiérový showroom v indickém Bombaji, čímž oficiálně vstoupila na tamní trh, o který již dlouhou dobu projevovala zájem. Společnost si od tohoto kroku slibuje přístup k velké a dosud nevyužité střední třídě, což je potenciálně atraktivní segment pro prodej elektrických vozidel (EV).
Indie patří mezi tři největší automobilové trhy na světě, spolu s Čínou a Spojenými státy. Avšak Tesla zde doposud chyběla, především kvůli vysokým clům, které mohou zvýšit cenu dovážených vozidel až na dvojnásobek.
Tento faktor ovlivňuje i cenu Modelu Y, který se v Indii prodává za 61 071 900 rupií, což odpovídá zhruba 71 000 dolarů. Pro srovnání, ve Spojených státech stojí stejný model přibližně 45 000 dolarů bez daňových úlev, které cenu mohou snížit až na 37 500 dolarů.
If you buy a Tesla Model Y in India, you’re basically paying ₹29 lakh ($35,000) in taxes to the government to drive your car on roads like these. 😐 pic.twitter.com/FzIHZlQn9P
— sid (@immasiddx) July 16, 2025
Nová šance nebo poslední pokus?
Rozšíření na indický trh přichází v době, kdy Tesla čelí poklesu globální poptávky, silné konkurenci a negativnímu vlivu kolem osoby Elona Muska. Aktuálně zažívá největší propad prodeje ve své historii a ztrácí podíly na trhu, zejména ve prospěch tradičních automobilových značek a čínských výrobců, jako je BYD.
Tesla nadále generuje téměř polovinu svých příjmů v USA a více než pětinu v Číně. Vstup na trh v Indii by proto mohl být klíčovým krokem k diverzifikaci zdrojů příjmů a obnově globálního prodeje.
Musk rovněž v minulosti projevil zájem o zřízení výrobního závodu v Indii, jak uvádí portál CNN. Ačkoli má Tesla nyní vysoké kapacity ve svých stávajících továrnách v USA, Číně a Německu, které přesahují současnou poptávku, doufá, že se cla časem sníží a umožní příznivější podmínky pro expanzi. Do té doby bude muset přesvědčit indické zákazníky, aby si pořídili dražší modely, i bez výhody lokální produkce.
Profil společnosti Tesla (TSLA) – Návod JAK KOUPIT její akcie
Zdroje: Cnn, autor